TANZİMAT EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ
(1. VE 2. DÖNEM SANTÇILARIYLA)
·
Tanzimat Fermanının ilanından (1839) sonra
bu edebiyatın tohumları serpilmeye başlamıştır.
·
Batılı tarzda ilk eserler bu dönemde
verilmeye başlanmıştır.
·
Hak, adalet, özgürlük, vatan kelimeleri bu
dönemde ilk defa kullanılmaya başlanmıştır.
·
Tanzimat edebiyatı kendi arasında ikiye
ayrılır: Birinci ve İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı)
·
Yazı dilini halkın anlayacağı dile
yakınlaştırmaya çalışmışlardır.
·
Tiyatroyu halkı aydınlatma aracı olarak
görmüşlerdir.
·
Divan edebiyatındaki
"bölüm güzelliğine" karşın "konu bütünlüğüne, güzelliğine"
önem vermişlerdir.
·
Tanzimat birinci dönem sanatçıları
(Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Ahmet Mithat Efendi) ikinci dönem
sanatçılarına göre daha halkçı olmuşlardır.
·
Divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen
onun etkisinden kurtulamamışlardır.
·
Vatan millet, hak adalet, özgürlük gibi
kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
·
Batılı anlamda ilk esereler bu dönemde
verilmeye başlanmıştır.
·
Toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir
araç olarak görmüşlerdir.
·
Dilin sadeleşmesi gerektiğini söylemişler
ancak pek başarılı olamamışlardır bu konuda.
·
Bu dönemin sanatçıları aynı zamanda devlet
adamı sıfatı da taşıyorlardı.
Not:Sanatçılarla ilgili daha detaylı bilgilere sanatçı
ismi üzerinden ulaşabilirsiniz.
BİRİNCİ
DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI SANATÇILARI
ŞİNASİ (1826-1871)
·
Edebiyatımıza birçok yeniliğin
yerleşmesini sağlamıştır.
·
Asıl adı İbrahim'dir.
·
İlklerin
yazarıdır: İlk tiyatro, ilk şiir çevirisi, Batılı anlamda ilk fabl, ilk özel
gazete, ilk makale, ilk noktalama işaretini kullanan kişidir.
·
Halk için sanat görüşünü benimsemiştir.
·
İlk tiyatro eserimizi: Şair Evlenmesi'ni
yazdı.
·
İlk makaleyi yazdı: Tercüman-ı Ahval
Mukaddimesi
·
İlk özel gazetesi çıkardı: Tercüman-ı
Ahval
·
Eserleri: Durub u Emsalı Osmaniyye (Osmanlı Atasözleri
Kitabı), Tercüme i Manzume (Çeviriler), Müntehabat -ı Eşar(şiirleri), Divan-ı
Şinasi, Tasvir i Efkâr
NAMIK KEMAL (1840-1888)
·
Vatan şairimizdir.
·
Toplumcu bir sanat çizgisindedir.
·
Vatan, millet, özgürlük kelimelerini
edebiyatta ilk kullanan kişidir.
·
Tiyatroları oldukça ses getirmiştir.
Tiyatroyu bir eğlence ve halkı bilinçlendirme aracı olarak görmüştür.
·
Romantizmin etkisindedir.
·
Eserleri:
ilk tarihi romanımız; Cezmi
İlk edebi romanımız; İntibah
Tiyatroları : Vatan yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Gülnihal, Kara Bela,Celalettin Harzermşah
Eleştiri eserleri: Renan Müdafenamesi, Tahrib-i Harabat (Ziya Paşa'ya karşı)
İrfan Paşa'ya Mektup, Takip
Diğer eserleri: Kanije, Silistre Muhasarası, Osmanlı Tarihi, Büyük İslam Tarihi, Evrakı Perişan
ilk tarihi romanımız; Cezmi
İlk edebi romanımız; İntibah
Tiyatroları : Vatan yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Gülnihal, Kara Bela,Celalettin Harzermşah
Eleştiri eserleri: Renan Müdafenamesi, Tahrib-i Harabat (Ziya Paşa'ya karşı)
İrfan Paşa'ya Mektup, Takip
Diğer eserleri: Kanije, Silistre Muhasarası, Osmanlı Tarihi, Büyük İslam Tarihi, Evrakı Perişan
ZİYA PAŞA (1825-1880)
·
İlk edebiyat tarihi taslağı sayılan "Harabat"eserini
yazmıştır.
·
Halk şiirinin ve dilinin gerçek
edebiyatımız olduğunu belirten "Şiir ve İnşa"adlı
makalesini yazmasına rağmen kendisi böyle davranmamıştır.
·
Biçimce eski içerikçe yeni olmaya gayret
göstermiştir.
·
Terkib-i bent, terci i bent'leri
meşhurdur.
·
Bir çok dizesi halk arasında atasözü gibi
kullanılmıştır.
AHMET MİTHAT
EFENDİ (1844-1912)
·
Halk için roman geleneğini benimsemiştir.
·
Halkın anlayacağı bir dilde ve onları
ilgilendiren konularda eserler vermiştir.
·
İlk hikâye örneklerimizden biri sayılan
:"Letaif-i Rivayet"i yazmıştır.
·
Romantizmden
etkilenmiştir.
·
En üretken yazarımız odur. "Yazı
makinesi" olarak da bilinir. 36'sı roman olmak üzere 200'e yakın eseri
vardır.
·
Eserlerinden bazıları: Hasan Mellah, Hüseyin Fellah, Felatun Bey ve
Rakım Efendi, Yer Yüzünde Bir Melek, Henüz On Yedi Yaşında...
ŞEMSETTİN SAMİ (
1850-1904 )
·
Devrinin en büyük dil bilgini sayılmıştır.
·
İlk romanımız olan: Taaşşuk-u Talat
ve Fitnat adlı eseri yazmıştır.
·
Kamus u Türkî adlı sözlüğü yazmış.
·
Kamus u Fransevi ve Kamus-ı Alam'ı
yazmıştır.
AHMET VEFİK PAŞA (1829-1892)
·
Tiyatromuzun en büyük kilometre taşı
sayılır.
·
Bursa'da kendi adıyla tiyatro kurmuştur.
·
Halkın tiyatroyu sevmesi için özellikle Moliere'den
çeviriler yapmıştır.
·
Eserleri: İnfiali Aşk, Dudu Kuşlar, Zor
Nikâh, Zoraki Tabip, Kadınlar Mektebi ,Şecere-i Türk eserlerinden bazılarıdır.
·
Bireysel konulara dönülmüştür.
·
Sanat, sanat içindir, görüşü
benimsenmiştir.
·
Dil oldukça ağırlaştırılmıştır.
·
Tiyatro eserleri oynanmak için değil
okunmak için yazılmıştır.
·
Realizm ve natüralizm baskın
akımlar olarak göze çarpar.
·
Gazetecilik, ilk dönemdeki toplumsal etki
ve işlevini yitirir. Gazetelerdeki siyasal ve toplumsal içerikli yazılar yerini
günlük sıradan olaylara bırakır. Toplumsal makalenin yerini de edebi makale
alır.
·
Birinci dönemdeki gibi hece denenmekle
birlikte aruz yine egemenliğini sürdürmüştür. Birinci dönemde de kullanılan Divan edebiyatı
nazım biçimleribırakılmaya başlanmıştır.
·
Şiirin konusu genişletilmiş; ölüm,
karamsarlık, aşk, felsefi düşünceler tema olarak seçilmiştir. Sanatçılar,
"Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir." anlayışını
savunmuşlardır. Bu dönem şiiri Servet-i Fünun
şiirine de esin kaynağı olmuştur.
·
Roman ve öykü tekniği daha da gelişir.
Birinci dönem göre daha nitelikli ürünler vermeye başlamıştır. Betimlemeler ilk
döneme göre daha da ölçülüdür. Realizm akımının etkisiyle gözleme önem verilmiş,
olay ve kişiler daha gerçekçi anlayışla anlatılmıştır.
·
Nabizade Nazım naturalizmden,
Recaizade Mahmut Ekrem ve Samipaşazade Sezai realizmden, Abdülhak Hamit Tarhan
ise romantizmden etkilenmiştir.
·
Tanzimatın ikinci döneminde ürünler veren
Muallim Naci Divan edebiyatının tek savunucusudur.
·
Tanzimat'ın ikinci kuşak sanatçıları:
Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan, Samipaşazade Sezai, Nabizade
Nazım, Muallim Naci, Direktör Ali Bey ve
Ahmet Cevdet Paşa'dır.
İKİNCİ
DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATININ SANATÇILARI
RECAİZADE MAHMUT
EKREM (1847- 1914)
·
İlk realist romanımız olan: Araba Sevdası'nı
yazmıştır.
·
Tevfik Fikret'in akıl
hocasıdır.
·
Muallim Naci ile uzun yıllar süren "eski-yeni"
kavgasında yeniyi savunmuştur.
·
"Sanat sanat içindir ve kafiye kulak
içindir." görüşünü benimsemiştir.
·
Oğlu Nijat Ekrem'in ve diğer iki
çocuğununun ölümü onu bireysel ve hüzünlü eserler vermeye zorlamıştır.
·
"Her güzel şey şiirin
konusudur." diyerek şiirin konu zenginliğine katkı yapmıştır.
·
Tiyatroları: Afife Anjelik, Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat
(Süreksiz Sevinç)
·
Romanları: Araba Sevdası, Muhsin Bey
·
İnceleme: Talim-i Edebiyat adlı eseri onun edebiyata dair
görüşleri içeren en önemli eseridir. Takdir-i
Elhan
ABDÜLHAK HAMİT
TARHAN ( 1852-1937)
·
Edebiyatımızın en bireysel
şairlerindendir.
·
Batılılaşma hareketinin asıl öncüsü olarak
kabul gördüğü için kendisine" şairi azam" (büyük şair) lakabı
verilmiştir.
·
Gözlem ve izlenimleriyle şiir yazmıştır.
·
Düşünen adamdan çok yapan adam özelliği
taşımaktadır.
·
Tiyatroları oynanmaya uygun
değildir.(Macera-yı Aşk, Sabru Sebat, İçli Kızlar, Finten, Nesteren, Liberte )
·
Romantizmin etkisinde, metafizik konuları,
ölüm, aşk gibi temalar
içeren eserler vermiştir.
·
Makber, Ölü, Bunlar O'dur, Hacle, Garam,
İlham-ı Vatan şiir kitaplarıdır.
MUALLİM NACİ (1850-1893)
·
Recaizade Mahmut Ekrem'le eski- yeni
kavgasında eski'yi savunmuştur.
·
Batılı tarzda şiirler de yazmıştır.
·
Dili ağırdır ;ancak başarılıdır.
·
Eserleri: Ateşpare, Füruzan (bkz. Füruzan kimin
eseri?), Şerare (şiir) Demdeme, Muallim
(eleştiri), Islahat-ı Edebiye (sözlük)
NABİZADE NAZIM (1862-1893)
·
İlk köy romanımız kabul edilen: Karabibik'i
yazmıştır.
·
Realizm, natüralizm'in öncülerinden
sayılır.
·
İlk psikolojik roman denemesi sayılan: Zehra'yı
yazmıştır.
TANZİMAT EDEBİYATINDA ROMAN ve HİKÂYE
·
Bütün eserler teknik açıdan zayıftırlar.
·
Duygusal ve acıklı konular işlenmiştir.
·
Yazarlar olaylara müdahalede bulunmuştur.
·
Eserlerde karakter oluşturulamamıştır.
Genellikle ya iyi ya da kötü özellik taşıyan tipler kullanılmıştır.
·
İyiler eserlerin sonunda mükâfat alırlar,
kötüler de cezalarını alırlar.
·
Tanzimat ikinci dönemin sanatçıları
birinci döneminkilere göre daha başarılı olmuştur.
Ayrıca bkz.Tanzimat
Edebiyatında Hikâye ve Roman
TANZİMAT EDEBİYATINDA ELEŞTİRİ
·
Bu dönemde genellikle "eski-
yeni" kavgasına dayanan eleştiriler olmuştur.
·
Namık Kemal'in Ernest Renan'ı eleştiren
Renan Müdafaanamesi bu dönemin önemli eserlerindendir.
·
Muallim Naci ile Recaizade Mahmut Ekrem
arasındaki Demdeme - Zemzeme tartışması da bu dönemin önemli örneklerindendir.
TANZİMAT EDEBİYATINDA TİYATRO
·
Tiyatro ilk defa bu dönemde görülmeye
başlanmıştır.
·
İlk tiyatro örneği Şinasi'nin Şair
Evlenmesi'dir.
·
İlk dönemin sanatçıları tiyatroyu bir
eğitim aracı olarak görmüşlerdir.
·
İkinci dönemin sanatçıları da tiyatroyu
eğlence olarak görmüşler; ancak onların tiyatroları oynanmak için değil okunmak
için yazılmışlardır.
0 yorum:
Yorum Gönder